פלג פתרונות למי גשם פלג פתרונות למי גשם

טלפון לפרטים (שלוחה 2)

09-7666343

גגות ירוקים-כחולים: עתיד האדריכלות

מראשית האנושות, האזורים המאפשרים התיישבות על פני כדור הארץ היו במקור יערות או אזורים עתירי צמחיה. עם זאת, לאורך זמן, נופים אלה, העשירים במינים ביולוגיים, הוחלפו בפיתוחים חקלאיים ועירוניים. כעת הערים שלנו עשויות בעיקר מבטון. ערים ומבנים תוכננו באופן שבו לעתים קרובות מושמטת הצמחייה, ולמרבה הצער מונעת מאתנו את היתרונות הגלומים בה.

במשך עשרות שנים מילאו אספלט, בטון, זכוכית ומשטחים אטומים אחרים מעשה ידי אדם חלק בהריגת המגוון הביולוגי, בזבוז מים, הגברת האפקט של איי חום עירוני ( Urban Heat Island effect ) והפחתת איכות האוויר בערים שלנו.

למרבה המזל, העולם שלנו משתנה.

בשנים האחרונות נוצר "מצפון" ירוק עולמי, שדחף את המגזרים הצרכניים, המסחריים, העסקיים והתעשייתיים לקראת שימוש בפרקטיקות ירוקות יותר. עבור ענף הבנייה, זו אדריכלות ירוקה שתהווה מפתח לבנייה לעתיד. אדריכלות ירוקה היא כיום לא רק מגמה חולפת של קיימות, אלא גישה חדשה התומכת בפיתוח עירוני בטוח לדורות הבאים.

ישנן עדויות הולכות וגוברות כי שילוב אדריכלות ירוקה ואדריכלות כחולה-ירוקה יוצר ערים המספקות מגוון יתרונות חברתיים, כלכליים וסביבתיים. קיים שימוש הולך וגובר בעיצוב מבנים שבבסיסו אלמנטים ירוקים, ובניינים קיימים רבים אף עוברים השבחה על ידי שילוב אלמנטים ירוקים במה שקיים.

אחת הדרכים בהן ערים משלבות אדריכלות ירוקה היא באמצעות גגות כחולים – ירוקים. גג כחול-ירוק בנוי ממערכת שבבסיסה היכולות ללכוד, לאחסן ולטפל במים. הגג מכוסה חלקית או באופן מלא. מעל אותה מערכת קיים מדיום לגידול צמחים. מבנה הגג הכחול – ירוק מחקה בעצם את מחזור המים הטבעי של כדור הארץ, ועוזר לנו לנהל טוב יותר את המשאבים ולחסוך בעלויות.

להלן 8 סיבות לכך שגגות כחולים-ירוקים כל כך חשובים לנו ליצור ערים ירוקות יותר התומכות בבריאות האדם, בביטחון הציבור, בקיימות ובצמיחה כלכלית:

1) ניהול יעיל של משאבים

מערכות האיטום המשולבות בגגות כחולים-ירוקים תומכות בניהול מים מחזורי וצריכת משאבים בצורה יעילה יותר. גגות ירוקים משתמשים במערכות ניקוז ברות קייימא (SuDS) אשר קוצרות מים ומשתמשות בהם מחדש, כולל סינון מזהמים מפני גשמים, כדי לשפר את איכות וכמות המים.

2) שיפור ניהול מי שיטפונות

מערכות ניהול המים בגגות כחולים-ירוקים יכולות להיות יעילות במיוחד באזורנו, היכן שהצפות הן אתגר לא קטן. גגות ירוקים יכולים להחזיק בין 70-90% ממי הנגר ולעשות בהם שימוש חוזר למטרות מגוונות החל מהשקיה ועד ניקוז. שילוב של גג ירוק יכול גם לסייע בהפחתת הסיכון להצפה ב -80%! [1]

3) שיפור איכות האוויר

מחקר בעזרת מודל בוושינגטון הבירה הראה שאם 20% משטחי הגג בעיר היו מכוסים בגגות ירוקים, המזהמים הנספגים יהיו מקבילים לאלה הנספגים ב-25,000-33,000 עצים [2]. גגות ירוקים יעילים במאבק נגד מזהמים נפוצים כגון אוזון (O3) ותרכובות חנקן אחרות, העלולים לגרום לסיכונים בריאותיים חמורים. הצמחייה יכולה לספוג תרכובות אלו ולהפסיק את השפעתן המזיקה.

4) מאבק בשינוי האקלים

צמחייה יעילה בספיגת CO2 ובפליטת חמצן לאוויר. יתר על כן, גגות ירוקים משפרים את יעילות האנרגיה במבנים על ידי שיפור הבידוד ובהפחתת השימוש במיזוג אוויר. כלומר בנוסף לספיגת מזהמים מהאוויר, גגות ירוקים מפחיתים פליטות ממקורות כוח אחרים.

5) קירור

איי חום עירוניים הם תופעה הולכת וגוברת בערים שלנו – העיר משפיעה על האקלים וגורמת להבדל ניכר בין אקלים העיר לבין אקלים השטח הפתוח שמחוצה לה. שילוב של צמחייה רבה יותר בעיר יכול לסייע בהורדת הטמפרטורה עד 4 מעלות צלזיוס ולקירור מבנים בצורה יעילה יותר, בתוך כך הפחתת זרם החשמל בשיעור של עד 75%. [3]

6) הפחתת עלויות

שימוש יעיל יותר במשאבים כמו מים וחשמל יכול לאפשר חסכון משמעותי בעלויות למבנים המשלבים גגות ירוקים. גגות ירוקים בעצם מסירים חום מהאוויר באמצעות אידוי -דיות, קירור טמפרטורת הסביבה ויצירת מבנים יעילים אנרגטית.

7) בריאות ורווחה

גגות ירוקים תומכים בעיצוב ביופילי (הכנסת אלמנטים מהטבע לאזור המגורים או העבודה), ויוצרים סביבות נוחות ושמחות יותר שהוכחו כי הן משפיעות לטובה על הבריאות הגופנית והנפשית. יתר על כן, חללים אלה הם רב תכליתיים וניתן להשתמש בהם למטרות מגוונות החל מגנים ירוקים אסתטיים וכלה במתקני כושר או אפילו למסחר.

8) הגדלת המגוון הביולוגי

גגות ירוקים משמשים מרחבים בטוחים לשגשוג של מינים שונים של צמחים ובעלי חיים, כולל יצירת חקלאות עירונית שיכולה לסייע בשיפור ביטחון המזון ואיכות הערים. בנוסף, גגות ירוקים תומכים בנוכחות מינים מרכזיים כגון דבורים בערים, שהם חלק בלתי נפרד מהישרדות האנושות.

במזרח התיכון העתיד ירוק. יוזמות כמו תוכנית האב העירונית של דובאי 2040 נועדו להכפיל את שטח השטחים הירוקים בעיר. כעיר צפופה עם בניינים רבי קומות, יש הזדמנות מצוינת למנף את כוחם של גגות ירוקים להשגת מטרות אלה.

מבחינה מסוימת, גגות ירוקים מחזירים אותנו לזמן בו הטבע מונח בלב האנושות. בדיוק כמו המחזורים הרבים שאנו רואים בטבע, האוכלוסייה האנושית מסתובבת חזרה לעידן שבו הטבע חיוני לנו כדי לשרוד ולשגשג.

אחד הפתרונות התומכים ביצירת גגות ירוקים הוא Permavoid.
פתרון לניהול מים באמצעות תאים מודולריים המאפשר בנייה של גגות כחולים/ כחולים-ירוקים ומשטחי פודיום באמצעות אחסון וחלחול מים באופן רדוד. מאמצת אסטרטגיית מים "שליטה במקור" המחקה את מחזור המים הטבעי של כדור הארץ – לכידה, אחסון, טיפול ושימוש חוזר – במקום מערכת ליניארית מסורתית בה מטפלים במים כמוצרי פסולת.

הפתרון עטור הפרסים, Permavoid מספק פתרון ניקוז חדשני בסביבות עירוניות שלא רק אוגר את מי הנגר ומסייע במניעת שיטפונות, אלא גם מנהל אותו ביעילות באמצעות צמחייה. מים שנאגרים בתאים מזינים את הצמחייה. בנוסף, אנרגיה סולארית מהשמש משמשת לתהליך האידוי של המים הנותרים. בתהליך זה, החום מתפזר, מה שמוריד את טמפרטורות האוויר שמסביב.

אימוץ גישה הוליסטית לניהול מים מאפשר לערים להפוך את מי הגשמים למשאב יקר ערך. התקנת פתרונות התומכים במערכות ניקוז ברות קיימא כמו מערכת אגירה רדודה Permavoid יכולה לספק יתרונות לשיפור איכות וכמות המים ואיכות החיים בכלל.

המאמר נכתב על ידי אדם סמית' מחברת Polypipe העולמית ותורגם והותאם לקריאה בעברית על ידי לירון רוה, מנהלת פיתוח מוצר בחברת פלג פתרונות למי גשם בע"מ.

מקורות:

[1] https://livingroofs.org/storm-water-run-off

[2] https://www.purple-roof.com/post/green-roofs-mitigate-air-pollution

[3] https://www.epa.gov/heatislands/using-green-roofs-reduce-heat-islands#:~:text=Using%20green%20roofs%20in%20cities,up%20to%205%C2%B0F

 

נשמח לעמוד לשרותך

צור איתנו קשר

    דילוג לתוכן