פלג פתרונות למי גשם פלג פתרונות למי גשם

טלפון לפרטים (שלוחה 2)

09-7666343

מאגרי מים

האקלים בישראל הוא ים תיכוני הקיץ יבש וחם והחורף מתון ורטוב. ישראל ממוקמת באזור צחיח עם משאבי מים מוגבלים. לעתים קרובות מתקיימות שנים של בצורת, שעלולה להוביל למחסור במים ואתגרים חקלאיים. הבצורת מאופיינת בתקופה ממושכת של גשם נמוך משמעותית מהממוצע. כאשר יש פחות גשם, ההתחדשות הטבעית של מקורות מים כמו נהרות, אגמים ומאגרים מצטמצמת. תנאי הבצורת יכולים להשפיע גם על משאבי מי התהום. מאגרי מי תהום תת קרקעיים האקוויפרים מהווים מקור מים מכריע לאזורים רבים.

מאגרים מים בישראל

בנוסף למחסור במים, הגשם בישראל מגיע בכמות גדולה ובזמן קצר. בממוצע, ישראל חווה כ- 27-58 ימי גשם בשנה ומתוכם   3-7 ימים של משקעים עזים. בשנים האחרונות האזורים העירוניים נמצאת בצמיחה משמעותית ומשטחים טבעיים כמו אדמה וצמחייה מוחלפים במשטחים אטומים כמו בטון ואספלט. משטחים אלו אינם מאפשרים חדירת מי גשמים לקרקע, מה שמוביל להגברת הנגר העילי ולזרימת מים מהירה יותר למערכות הניקוז.

כדי למתן את ההשפעה של גשמים עזים והצפות פוטנציאליות והתמודדות עם היובש, יישמה ישראל צעדים שונים כמו בניית מאגרים, שיפור תשתיות הניקוז ויישום מערכות התרעה מטאורולוגית על הצפות.

מאגר הוא מקום אגירה מעשה ידי אדם או טבעי למים. הנועד לאסוף ולהחזיק מים ולנהל אותם לפי הצורך, בדרך כלל לשימוש עתידי כגון אספקת מי שתייה, השקיה, ייצור חשמל הידרואלקטרי או בקרת שיטפונות. מאגרים נוצרים בדרך כלל על ידי בניית סכרים על פני נהרות או על ידי חפירת אגנים גדולים באדמה. הם יכולים להשתנות מאוד בגודל ובצורה, מבריכות קטנות ועד אגמים גדולים. למאגרים תפקיד חשוב בניהול משאבי המים ומתן יתרונות שונים לאוכלוסיות האדם ולמערכות אקולוגיות.

מאגר מים בישראל

בישראל יש כמה סוגים מאגרי מים,  הגדולים ביותר הם הכנרת ואקוויפרים תת קרקעיים. האקוויפרים נמצאים ברחבי ישראל  אקוויפר החוף, זהו האקוויפר הגדול בישראל ועובר לאורך קו חוף הים התיכון.  אקוויפר הרים, אקוויפר ההר מורכב משני תת- אקוויפרים, האקוויפר המערבי והמזרחי. האקוויפר המערבי משותף לרשות הפלסטינית, והאקוויפר המזרחי נמצא כולו בגדה המערבית. אקוויפר כנרת, אקוויפר הכנרת נמצא מתחת לכנרת ומהווה מקור מים מתוקים חשוב לאזור. הוא מחובר גם לנהר הירדן, מה שתורם עוד יותר למשאבי המים שלנו בארץ. אקוויפר ירקון-תנינים, אקוויפר זה ממוקם באזור החוף המרכזי של ישראל ומספק משאבי מים נוספים לאזור.

בנוסף למאגרים הטבעיים, ישראל מקימה מאגרי מים  מלאכותיים, ישראל לוכדת ואוגרת מי גשמים, מה שעוזר להקל על השפעת המחסור במים והשפעת הצפות. מאגרי מים מסייעים לווסת את זרימת המים, מונעים הצפות באזורים נמוכים וממזערים את הנזקים הנגרמים מכמות גשמים מופרזת ומאפשרים לישראל לאסוף ולחסוך מים לשימוש עתידי. זה מפחית את התלות במקורות מים חיצוניים ומקדם שיטות ניהול מים בר קיימא.

אחד מהמאגרים הגדלים ומתפתחים בשוק הישראלי הם מאגרי הנחתה, המכונים גם בריכות מעצר או בריכות אגירת מי סופה. מאגרים אלו פועלים כחלק ממערכת ניהול המים הכוללת בעיר. הם מחוברים זה לזה עם מערכות ניקוז, מה שמאפשר להפנות עודפי מים ולאגור אותם מתחת לאדמה במקום לעלות על גדותיו לרחובות ולבניינים. מאגרי הנחתה שואפים לשלוט בשחרור המים המאוחסנים בהדרגה, ולאפשר להם לחדור לקרקע או להישפך לגופי מים סמוכים בקצב מבוקר, ולמזער את הסיכון להצפות בעיר. מערכת Polystrom מערכת אגירת מי סופה איכותית המשווקת ע"י חברת פלג.

בור חלחול, המכונה גם באר יבשה או בור חדירה, הוא קידוח שנועד לאסוף ולאפשר חלחול מרבי של מי גשמים לתוך הקרקע. בניגוד למאגר מסורתי, בור חלחול אינו אוגר מים לשימוש מאוחר יותר אך מרוקן את המאגר הנחתה אל האדמה למאגר המרכזי (אקוויפר).

בנוסף, קיימים בישראל מאגרי מים רדודים, המכונים גם מערכות מעצר תת קרקעיות, הניתנים להתקנה מתחת למדרכות או למשטחים מרוצפים אחרים וצריכה מינימום של חפירה. מאגרים אלו נועדו לאגור זמנית מי גשמים או מי נגר, ולאפשר להם לחדור לאט לקרקע או למערכת הניקוז.

מאגרים רדודים נמצאים גם בגגות כאמצעי לניהול ושימור מים, השיטה נקראת גגות ירוקים או גגות כחולים. גגות אלו מתוכננים לשלב מערכות צמחייה וספיגת מים, תוך קידום קיימות ויתרונות סביבתיים. מאגרים ממלאים תפקיד מכריע בתהליך זה על ידי איסוף, ניהול של מי גשמים על הגג. מאגרים בגגות עוזרים לשמור של רמות לחות אופטימליות על הגג על ידי שחרור איטי של מים לאורך זמן. זה מעודד תהליך שבו צמחים סופגים ומשחררים מים דרך העלים שלהם, מקררים את הסביבה שמסביב ומפחיתים את הצורך בהשקיה נוספת. מערכת Permavoid מערכת אגירה רדודה עבור גגות ירוקים / כחולים איכותית המשווקת ע"י חברת פלג.

רשות התכנון ומשרד להגנת הסביבה מקדם איסוף ושימוש במי גשמים כמשאב מים בר קיימא. חברת פלג- פתרונות למי גשמים משווק את כלל המאגרים בשטחים העירוני בשוק הישראלי.
מאגרי מים משמשים כנכס אסטרטגי במאמצי ניהול המים של ישראל, מסייעים בהפחתת השפעת המחסור במים ומבטיחים ניהול מים בת קיימא ואמינה יותר.

 

נשמח לעמוד לשרותך

צור איתנו קשר

    דילוג לתוכן